Katedra Ratownictwa Medycznego

ul. M. Curie Skłodowskiej 9, 85-094 Bydgoszcz
Budynek Audytoryjny

tel.  52 585-36-62
katedra.emerg@cm.umk.pl

zdjęcie nagłówkowe

XIV Zjazd Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Anestezjologicznych i Intensywnej Opieki

W dniach 16–18 października 2025 r. w Krakowie odbył się XIV Zjazd Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Anestezjologicznych i Intensywnej Opieki, który po raz kolejny zgromadził liczne grono przedstawicieli środowiska pielęgniarskiego, lekarzy, naukowców oraz ekspertów z całej Polski.  Zjazd stanowił wyjątkową platformę wymiany doświadczeń oraz prezentacji najnowszych osiągnięć w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego, intensywnej opieki i ratownictwa medycznego.

Pierwszego dnia Zjazdu odbył się cykl warsztatów praktycznych, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczestników. Zajęcia koncentrowały się na doskonaleniu umiejętności klinicznych, rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych oraz poznawaniu nowoczesnych technologii stosowanych w opiece nad pacjentem w stanie zagrożenia życia. Uczestnicy mogli wziąć udział w zajęciach obejmujących szerokie spektrum zagadnień — od procedur medycznych i technologii wspomagających leczenie, po kwestie etyczne i psychospołeczne w opiece nad pacjentem.

Wśród warsztatów znalazły się m.in.:

  • Hipotermia okołooperacyjna – poświęcony profilaktyce i postępowaniu w przypadkach wychłodzenia pacjentów w trakcie i po zabiegach operacyjnych; uczestnicy zapoznali się z metodami monitorowania temperatury oraz technikami jej utrzymania.
  • Od chaosu do harmonii: lean healthcare w pielęgniarstwie – dotyczący usprawniania procesów pracy w ochronie zdrowia poprzez eliminację strat i poprawę efektywności organizacyjnej.
  • Grupa Balinta – narzędzie wsparcia w pracy pielęgniarki – warsztat ukierunkowany na refleksję, komunikację i wsparcie emocjonalne w zespołach pielęgniarskich.
  • Nagłe stany w IT – symulacja medyczna a wytyczne – ćwiczenia praktyczne z postępowania w stanach nagłego zagrożenia życia, oparte na scenariuszach symulacyjnych zgodnych z aktualnymi standardami.
  • Nowoczesne metody długoterminowego cewnikowania żylnego – warsztat prezentujący rodzaje i techniki zakładania dostępów naczyniowych z uwzględnieniem zasad aseptyki i bezpieczeństwa pacjenta.
  • Midline – cewnik obwodowy o pośrednim czasie utrzymania w naczyniu – zajęcia dotyczące zasad wprowadzania i pielęgnacji cewników typu midline z wykorzystaniem ultrasonografii.
  • Współczesna, skuteczna i bezpieczna intensywna opieka – warsztat interdyscyplinarny poświęcony praktycznym aspektom pracy w oddziale intensywnej terapii, w tym monitorowaniu pacjenta, wentylacji mechanicznej i zapobieganiu zakażeniom.
  • Podstawy ultrasonografii pęcherza i przewodu pokarmowego dla pielęgniarek – zajęcia praktyczne uczące zastosowania USG przy ocenie zalegania moczu i pracy przewodu pokarmowego.
  • Myśl ergonomicznie, pracuj świadomie i bez urazów – warsztat promujący bezpieczne techniki pracy, zapobieganie przeciążeniom i ergonomiczne podejście do czynności pielęgniarskich.
  • Mądra samodzielność, świadoma odpowiedzialność – warsztat dla pielęgniarek – poświęcony aspektom prawnym wykonywania zawodu i podejmowania decyzji klinicznych w granicach kompetencji.
  • Jak to powiedzieć? – komunikacja w najtrudniejszych momentach z pacjentem symulowanym – warsztat interaktywny rozwijający umiejętność prowadzenia rozmów z pacjentem i rodziną w sytuacjach trudnych emocjonalnie.
  • Cyfrowe rozwiązania w praktyce OIT: od teorii do codziennego zastosowania – przedstawiający innowacyjne technologie wspierające dokumentację i monitorowanie pacjentów w oddziale intensywnej terapii.
  • Niskoprzepływowe techniki pozaustrojowego oczyszczania krwi w OIT – warsztat dotyczący zasad prowadzenia terapii nerkozastępczej i obsługi systemów filtracyjnych.
  • Od zgłębnika do pompy – praktyczne aspekty żywienia dojelitowego – zajęcia praktyczne prezentujące techniki i sprzęt stosowany w żywieniu enteralnym oraz zasady bezpiecznego prowadzenia terapii żywieniowej.

W warsztatach aktywnie uczestniczyli nauczyciele akademiccy z Katedry Ratownictwa Medycznego:

  • dr n. med. i n. o zdr. Przemysław Żuratyński,
  • dr n. med. i n. o zdr. Aleksandra Jaworska-Czerwińska,
  • mgr piel. Katarzyna Oliwa-Libumska,
  • mgr Marta Janowska-Zientara,
  • mgr Michał Borowczyk.

Ich zaangażowanie przyczyniło się do wysokiego poziomu merytorycznego warsztatów, szczególnie w obszarach związanych z symulacją medyczną, komunikacją kliniczną i praktyką pielęgniarską w stanach nagłych.

Oficjalne otwarcie konferencji odbyło się 17 października. Uroczystego rozpoczęcia dokonała mgr piel. Marzena Pęgiel, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego i Prezes Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Anestezjologicznych i Intensywnej Opieki, wspólnie z dr n. med. i n. o zdr. Przemysławem Żuratyńskim.

W ramach Sesji Plenarnej pt. „Nowe wyzwania, nowe możliwości w pielęgniarstwie anestezjologicznym i intensywnej opiece. W kierunku przyszłości” poruszono zagadnienia dotyczące kierunków rozwoju pielęgniarstwa anestezjologicznego, wdrażania innowacji oraz współpracy interdyscyplinarnej w opiece nad pacjentem w stanie krytycznym. Sesja plenarna otworzyła część naukową konferencji. Prelegenci przedstawili aktualne kierunki rozwoju pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki w Polsce i na świecie. Poruszono temat znaczenia zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej (Advanced Practice Nursing), nowości w anestezjologii i intensywnej terapii, a także opieki skoncentrowanej na pacjencie w różnorodnych kontekstach kulturowych.
W drugiej części sesji odbyła się debata pt. „Zaawansowana praktyka pielęgniarska – czy wyważamy otwarte drzwi?”, w której uczestnicy dyskutowali o ewolucji zawodu, rosnącej autonomii pielęgniarek oraz wyzwaniach w zakresie jakości opieki i optymalizacji kosztów.

W dalszej części Zjazdu dr n. med. i n. o zdr. Przemysław Żuratyński oraz dr n. med. i n. o zdr. Aleksandra Jaworska-Czerwińska pełnili funkcję prowadzących sesje naukowe, m.in.: „Rewolucja czy ewolucja w farmakoterapii i żywieniu w OIT”, „Granice odpowiedzialności – bezpieczna praktyka pielęgniarska w świetle prawa”. Podczas sesji dr n. med. i n. o zdr. Przemysław Żuratyński zaprezentował wykład pt. „Interprofesjonalne podejście do żywienia w OIT – rola dietetyka, lekarza i pielęgniarki.”

Sesja plakatowa: „Innowacje, badania i praktyka pielęgniarska”. W ramach sesji plakatowej zaprezentowano kilkanaście prac badawczych dotyczących praktyki pielęgniarskiej w intensywnej terapii, komunikacji zespołowej, opieki poresuscytacyjnej oraz edukacji pacjentów. Nauczyciele akademiccy z Katedry Ratownictwa Medycznego – dr n. med. i n. o zdr. Przemysław Żuratyński, dr n. med. i n. o zdr. Aleksandra Jaworska-Czerwińska, mgr Marta Janowska-Zientara, mgr Michał Borowczyk oraz mgr piel. Katarzyna Oliwa-Libumska – zaprezentowali m.in.:

  • Związek między poziomem wiedzy na temat krwiodawstwa i krwiolecznictwa a aktywnością honorowych dawców krwi,
  • Opieka poresuscytacyjna – niedostrzegane ryzyka i przeoczenia. Co może umknąć personelowi medycznemu?,
  • Zastosowanie skal i narzędzi do oceny bólu i sedacji w ramach opieki okołooperacyjnej,
  • Certified Registered Nurse Anesthetist (CRNA) – rola, kompetencje i znaczenie w systemie opieki zdrowotnej USA.

Prezentacje spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem uczestników i stanowiły ważny wkład w rozwój badań naukowych w obszarze pielęgniarstwa intensywnej opieki.

Zjazd zakończył się sukcesem organizacyjnym i merytorycznym. Udział przedstawicieli Katedry Ratownictwa Medycznego potwierdził wysoki poziom zaangażowania naukowego i dydaktycznego jednostki oraz jej znaczącą rolę w rozwoju nowoczesnej opieki medycznej. Wydarzenie stało się również miejscem integracji środowiska zawodowego oraz wymiany doświadczeń między pielęgniarkami, lekarzami i ratownikami medycznymi, promując ideę interdyscyplinarnej współpracy i ciągłego doskonalenia zawodowego. Sesje naukowe XIV Zjazdu stanowiły bogaty przegląd aktualnych trendów i badań w obszarze pielęgniarstwa intensywnej opieki. Dyskusje i wystąpienia ekspertów podkreśliły potrzebę dalszego rozwoju zawodowego, kształcenia podyplomowego oraz budowania interdyscyplinarnych zespołów terapeutycznych dla zapewnienia najwyższej jakości opieki nad pacjentem.