23. Toruński Festiwal Nauki i Sztuki z Katedrą Ratownictwa Medyczna
23. Toruński Festiwal Nauki i Sztuki odbył się w dniach 25–28 kwietnia 2025 roku pod hasłem „Punkty zwrotne”.
Wydarzenie to, organizowane przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Urząd Miasta Torunia oraz Towarzystwo Naukowe w Toruniu, miało na celu popularyzację nauki i sztuki wśród mieszkańców miasta i regionu .
W ramach festiwalu, Katedra Ratownictwa Medycznego Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy przygotowała szereg atrakcji edukacyjnych.
26 kwietnia 2025
- Pierwsza Pomoc. Twoje minuty, czyjeś życie!
– warsztaty z pierwszej pomocy - Ratownictwo w akcji – zobacz, jak ratuje się życie – pokaz udzielania pierwszej pomocy oraz symulacja medyczna wypadku drogowego
- Toruńskie AEDventure – Ratujemy Życie w Mieście Kopernika – gra terenowa z wykonywaniem zadań
27 kwietnia 2025 – wykład : W „gąszczu” telefonów alarmowych – 999 czy 112? Jak wezwać karetkę? – dr Przemysław Żuratyński, mgr Michał Borowczyk
Niestety w związku z ogłoszeniem dnia żałoby narodowej w sobotę 26 kwietnia, organizatorzy festiwalu wprowadzili zmiany w harmonogramie. Niektóre wydarzenia, zostały przeniesione na niedzielę 27 kwietnia, aby umożliwić uczestnictwo w nich zainteresowanym osobom.
Celem udziału było przybliżenie społeczeństwu specyfiki pracy ratowników medycznych oraz znaczenia szybkiej i profesjonalnej pomocy przedmedycznej.
Najważniejszym punktem programu była symulacja medyczna – pokaz realistycznego działania zespołu ratowniczego w sytuacjach nagłych, takich jak zatrzymanie krążenia, urazy czy wypadki komunikacyjne. Uczestnicy mogli na żywo zobaczyć, jak wygląda procedura udzielania pomocy, jak działają nowoczesne urządzenia medyczne oraz jak ważna jest praca zespołowa w ratownictwie.
Dodatkowo, przygotowano warsztaty z pierwszej pomocy, podczas których odwiedzający mogli nauczyć się m.in. resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO), obsługi automatycznego defibrylatora (AED) czy opatrywania ran. Instruktorzy i studenci ratownictwa medycznego odpowiadali na pytania uczestników, zachęcając do aktywnego udziału.
Całość miała nie tylko charakter edukacyjny, ale też promujący zawód ratownika medycznego i budujący społeczne zaufanie do służb medycznych.