Katedra i Zakład Muzykoterapii

ul. Świętojańska 20, 85-094 Bydgoszcz

tel. 52 585-54-24
kizmuzyk@cm.umk.pl

Katedra i Zakład Muzykoterapii budynek Collegium Medicfum UMK, ul. Świętojańska 20 budynek Collegium Medicfum UMK, ul. Świętojańska 20

Działalność dydaktyczna

Postrzeganie przedmiotowe

  1. Zakres dydaktyczny – teoretyczny – piśmiennictwo, literatura muzyczna, nagrania płytowe, muzyka żywa, terapia muzyką w koegzystencji z psychologią muzyki, fizjologią, anatomią i filozofią.
  2. Uruchomienie terapii praktycznej poprzez programy zestawów dzieł muzycznych, pod względem wpływu na reakcje psychiczne pacjenta.
  3. Zakres badawczy – poprzez testy, badania werbalne, tworzenie grup ćwiczebnych z konstrukcją wniosków stanowiących konkluzję badań.
  4. Współdziałanie z katedrami przedmiotowymi w zakresie muzykoterapii w Europie i na świecie.
  5. Organizowanie sesji naukowych z udziałem wybitnych specjalistów:
    • kwiecień 2009 r.  – Wpływ programów terapeutycznych na proces rehabilitacji pourazowej.
    • kwiecień 2011 r. – Wpływ muzykoterapii na powrót do życia społecznego po pobycie w zakładach penitencjarnych.
  6. Wydanie opracowań w/w sesji naukowych.
  7. Publikacje w czasopismach specjalistycznych medycznych i muzycznych.
  8. Wygłaszanie wykładów przedmiotowych na sesjach naukowych w kraju i w Europie.
  9. Popularyzacja działań profilaktycznych w mass mediach.
  10. Tworzenie programów autorskich w zakresie muzykoterapii.
  11. Publikacja działań w zakresie wpływu muzykoterapii na ochronę i higienę głosu u osób posługujących się głosem zawodowo – śpiewaków, aktorów, lektorów, dziennikarzy itd.
  12. Analiza w/w obszarów w postaci publikacji naukowych.

Muzykoterapia – program autorski

autor: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK

  1. Definicja i historiografia muzykoterapii w Polsce i na świecie.
  2. Muzyka różnych epok materiałem działań terapeutycznych:
  3. Monodia, sekwencje, pieśni średniowieczne ze stylistycznym instrumentarium
  4. Wokalne i instrumentalne utwory renesansowe
  5. Oratoria i kantaty – arie i chóry osią harmoniczną epok
  6. Barok Concerti grossi
  7. Muzyka wokalna i instrumentalna J. S. Bacha i G. F. Handla
  8. Klasyczne perły terapeutyczne W. A. Mozarta i J. Haydna
  9. L. v Beethoven brzmienie orkiestry i instrumentów dętych
  10. Pieśni kompozytorów romantycznych
  11. Arie i chóry oper romantycznych
  12. Muzyka współczesna, aleatoryka, formy instrumentalne i wokalno-instrumentalne
  13. Muzyka eksperymentalna – dzwony artystyczne
  14. Melizmatyczne wokalizy romantyczne i współczesne
  15. Klasyka muzyki rozrywkowej
  16. Muzyka dętych orkiestr
  17. Formy taneczne
  18. Ilustracje dźwiękowe imitujące zjawiska przyrody i mowę zwierząt.
  19. Inne eksperymenty muzyczne
  20. Improwizacje muzyczne źródłem pobudzenia afektów w terapii.
  21. Delikatnie brzmiące instrumenty terapią wyciszenia.
  22. Brzmienie instrumentów perkusyjnych elementem działań terapeutycznych.
  23. Muzyka żywa – koncert – formą oddziaływania terapeutycznego.
  24. Elementy destrukcyjne i konstruktywne wynikające z odtwarzania utworów.
  25. Tworzenie programów muzykoterapeutycznych.
  26. Budowanie prawidłowych proporcji akustycznych w czasie nagrywania i odtwarzania utworów.
  27. Znajomość metodologii muzykoterapeutycznych: Denissona, Tyflomuzykoterapia, K. Kukułczyńskiej-Krawczyk, Munro – Mount, S. Sidorowicz, W. Szulca, S. Webera, M. Kronenberg, Egipska.
  28. Budowanie zestawów wraz z opisem muzyki relaksującej, leczącej i wspomagającej leczenie.
  29. Destrukcja w muzyce.
  30. Metody budowania kompletów muzyko terapeutycznych.
  31. Kształtowanie zespołów muzykoterapeutycznych: muzyk, psycholog muzyki, specjalista z danej dziedziny, internista kardiolog.
  32. Estetyka pracy muzykoterapeuty.
  33. Uwiarygodnienie pracy muzykoterapeuty – zespołowe obserwacje, ankiety, badania internistyczne i inne, rozmowy – reasumpcja.

Literatura i podstawy zaliczeń

Literatura podstawowa przedmiotu muzykoterapia
(wybór literatury: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK)

  1. M. Kronenberger „Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu”
  2. B. Brutt „Bajki, które leczą”
  3. P. Dennison, G. Dennison „Gimnastyka mózgu”
  4. M. Rzewuska „Leczenie zaburzeń psychicznych”
  5. E. M. Hallowell, J. Ratey „W świecie ADHD – nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”
  6. Myra Cooper, G. Todd, A. Wells „Bulimia – program terapii”
  7. R. Skynner, J. Cleese „Żyć w tym świecie i przetrwać”
  8. P. Cylulko „Tyflomuzykoterapia dzieci”
  9. K. Kukiełczyńska-Krawczyk „Muzykoterapia na oddziale leczenia nerwic”
  10. S. Munro, B. Mount “Music therapy in palliative care”
  11. S. Sidorowicz „Słowo o Zakładzie Muzykoterapii Akademii Muzycznej Wrocław”
  12. B. Szulc „Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie”
  13. S. Weber „Am ende eines Lebensweges; Musiktherapie im Palliativbereich“

Podstawy zaliczeń:

  1. Obecność na zajęciach – wykłady i ćwiczenia.
  2. Aktywność przedmiotowa.
  3. Złożenie programu muzykoterapeutycznego określonej dziedziny.

Zarys programowy

autor: dr hab. Wojciech Pospiech, prof. UMK

  1. Prowadzenie działalności badawczej w zakresie leczenia muzyką w na oddziałach klinicznych, szpitalnych, w placówkach resocjalizacyjnych w domach opieki społecznej i innych.
  2. Penetracja potrzeb muzykoterapeutycznych w Bydgoszczy, regionie i w kraju.
  3. Tworzenie piśmiennictwa przedmiotowego dokumentującego wyniki działalności badawczej.
  4. Tworzenie programów terapeutycznych z egzemplifikacją dyskograficzną.
  5. Praca naukowa:
  6. Muzykoterapia – leczenie szlachetnymi dźwiękami.
  7. Metodologia budowy systemu dyskograficznego w muzykoterapii.
  8. Leczenie serca – klinicznie i muzykoterapeutycznie.
  9. Muzykoterapia w procesie resocjalizacji
  10. Terapia muzyką – mową dźwięków.
  11. Współpraca z ośrodkami muzykoterapeutycznymi w Polsce – Wrocław, Warszawa, Kraków i za granicą – Belgia, Francja, Niemcy, Szwajcaria.
  12. Budowanie podstawowego księgozbioru i piśmiennictwa przedmiotowego dla potrzeb dydaktycznych.
  13. Realizacja programu dydaktycznego autorskiego i jego poszerzanie i ściśle ukierunkowywanie.
  14. Współpraca z psychologami, psychologami muzyki, klinikami specjalistycznymi, ośrodkami resocjalizacyjnymi, szkołami i produkcyjnymi zakładami pracy.
  15. Instalowanie programów muzykoterapeutycznych w szpitalach, zakładach pracy, szkołach.
  16. Głoszenie pogadanek muzykoterapeutycznych w w/w placówkach.
  17. Propaganda pracy katedry w środkach masowego przekazu.
  18. Wystąpienie do programów Unii Europejskiej, Urzędu Miasta Bydgoszczy, Wojewody o dotacje finansowe na badania naukowe, sesje naukowe i sprzęt fonograficzny i publikacje.
  19. Sesje naukowe organizowane w najbliższym czasie: 2007 r., 2009 r., 2011 r.
  20. Koncerty muzykoterapeutyczne z udziałem uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. (Harmonogram trzyletni w przygotowaniu)
  21. Prace magisterskie na temat muzykoterapii.
  22. Nagradzanie prac egzaminów przedmiotowych i zastosowanie w praktyce dnia codziennego.
  23. Informacje comiesięczne w TVB Bydgoszcz z przebitką na antenie ogólnopolskiej.
  24. Artykuły w prasie codziennej o pracach katedry.
  25. Utworzenie Centrum Forum Muzykoterapeutycznego multimedialnego.

Koło naukowe

Koło Naukowe Muzykoterapii (45 KB)